Op wijnexcursie, 26 juli 2016 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu Op wijnexcursie, 26 juli 2016 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu

Op wijnexcursie, 26 juli 2016

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

26 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Stellenbosch dankt haar naam aan Simon van der Stel, die de nederzetting ontdekte in 1679. Deze Nederlandse gouverneur en kolonist was onder de indruk van het prachtige landschap en de vruchtbaarheid van de toenmalige nederzetting Wildenbosch. Van der Stel wees in dat jaar deze plek aan als grensstad en de eerste kolonisten vestigden zich hier.
De grond van de West Kaap is zo vruchtbaar en het klimaat is zo gunstig dat deze regio uitermate geschikt is om wijnen te produceren. De wijnbouw heeft een enorme vlucht genomen, van 15 wijnboeren in 1980 tot 700 hedentendage.
Het is dan ook niet vreemd dat Stellenbosch de hoofdstad van de Zuid-Afrikaanse wijnlanden is. Vanwege de behoefte aan eikenhout voor het maken van wijnvaten, zijn er destijds veel eiken geplant en wordt Stellenbosch ook wel Eikestad genoemd.
André is onze privé chauffeur voor de wijnexcursie die we vandaag gaan maken langs drie verschillende wijnboerderijen. Hij is een grote blanke Afrikaner, die een goed glas wijn weet te waarderen (zijn favoriet is de Zuid-Afrikaanse Pinotage). Hij beschikt over een brede kennis aangaande de geschiedenis van dit gebied en haar wijnbouw.
Lanzerac is het eerste adres waar André ons kennis laat maken met de Zuid-Afrikaanse wijnen. Alvorens aan de wijnproeftafel plaats te nemen geeft hij ons een rondleiding door de kelders met eikenhouten wijnvaten. Hij vertelt ons de geschiedenis van de Zuid-Afrikaanse Pinotage. Het was professor Abraham Izak Perold die de Pinotage heeft ontdekt door de druivenrassen Pinot Noir en Cinsault met elkaar te kruisen (1925). Met slechts 4 zaadjes wist hij een wijngaard op te bouwen, die in 1935 op onderstokken van Richter 99 en 57 (geen idee wat dit precies betekent) werd geënt omdat de vorige planten door virussen waren vernietigd. In ieder geval was dit de geboorte van de Pinotage. In 1961 echter verscheen Pinotage voor het eerst op etiket. Deze wijn was aan het begin van haar ontdekking vreselijk om te drinken. Gaandeweg kwamen de wijnmakers erachter dat de schil van deze druivensoort eerder gescheiden moest worden van de wijn dan bij andere druivensoorten het geval was. Uiteindelijk werd de oogst van 1959 een succes dat in 1961 Pinotage op etiket verscheen. Pinotage is echter tot vandaag toe nog steeds een van de meest omstreden druivensoorten.
Wij proeven bij Lanzerac 6 wijnen, waarvan 3 witte en 3 rode, waaronder ook de Pinotage. Voordat je de wijn echt in je mond laat glijden, behoor je deze aan een ritueel te onderwerpen door de wijn eerst in het glas te laten walsen, met je neus in het glas te ruiken en de aroma's op te snuiven, het glas nog eens rond te draaien met je hand op het glas, nogmaals de heerlijke geurtinten tot je te laten komen, een teugje wijn te nemen, voorover te buigen en tenslotte lucht op te zuigen, hetgeen een borrelend geluid teweeg brengt en tegelijkertijd zuurstof aan de wijn toevoegt, waardoor de smaak van de wijn volledig tot haar recht komt. Dat is althans de bedoeling.
Gelukkig is er bij deze wijntour ook een lunch inbegrepen en bij Le Pommier staat er een gedekte tafel voor ons klaar. Wat wordt het eten hier leuk en uitnodigend opgediend en wat smaakt het goed. De bobotie is een echte aanrader.
Voor de tweede proeverij gaan we naar Fairview Estate, waar we wijn in combinatie met kaas gaan proeven. Onze gastheer, Derrick genaamd, spreekt tegen ons in het Zuid-Afrikaans en schenkt ons de wijntjes per ronde in en bij iedere wijn proeve men een bijpassend kaasje. Het is de bedoeling dat je tijdens het wijnproeven niet alle wijn opdrinkt, maar uitspuugt in de zogeheten kwispedoor. De laatste combinatie van rode wijn met een blauwe schimmelkaas heeft mijn voorkeur. Maar ook de geitenkaas in combinatie met de witte wijn is niet verkeerd.
Op weg naar de laatste wijnboerderij, brengen we op speciaal verzoek van Marianne, een kort bezoek aan de Wine Estate met de gelijknamige naam "Marianne". Een fles wijn met Marianne etiket en een glas met haar naam is de vangst van de dag. W
Goedgemutst gaan we naar het laatste adres, Muratie, de oudste wijnboerderij. Alhoewel deze boerderij een indrukwekkende geschiedenis heeft, valt de proeverij zelf tegen vanwege de onverrschillige houding van de wijnschenkster. Wellicht omdat het bijna sluitingstijd is en zij ons de deur uit wil hebben.
Tijd om dit verslag ook af te sluiten. Het was een geslaagde daginvulling voor een zeer regenachtige dag.

• 28 Juli 2016 - 09:59

Annemiesoons:

Hoi
    ja die wijn zal jullie wel goed bevallen niet dronken van al die proefjes !!!
    wat bijzonder om met je eigen naam wijn te produceren is er geen Annemie wijn????
    ik h gisteravond maar een op jullie gedronken was ook lekker likeurwijn
    Geniet er maar van gr Annemie

• 28 Juli 2016 - 15:38

Irma Van Der Woude:

Wat leuk Annemie om je reacties op mijn reisverslag te lezen. Het is een hele klus om de foto's erbij te krijgen, vandaar dat het verslag eerder is dan de foto's. We genieten van deze fantastische reis en ik hoop jullie daarvan een beetje deelgenoot van te maken.

• 28 Juli 2016 - 20:50

Annemiesoons:

Hoi
    Ja ik volg jullie omdat ik dat leuk vind waar jullie zitten en wat jullie allemaal doen
    Dat heb ik ook gedaan toen Bert en Crista naar New Zealand zijn geweest
    Zo zie ik ook wat van de wereld hoe mooi die kan zijn .
    Hoe is t met t afrikaans te verstaan ?zijn ook veel oud Nederlandse taal!
    Ja en met moeders heb ik ook afgesproken om een paar dagen bij haar tebverblijven dat breekt voor haar de lange tijd dat jullie weg zijn
    GroetjesvAnnemie

• 28 Juli 2016 - 23:26

Winfred:

Hoi allemaal,

Leuk zo'n wijnproeverij. Was er ook een zoete witte wij bij?
    Omdat wij van zoete wijnen houden, welke Zuid-Afrikaanse wijn kunnen jullie ons aanbevelen?
    We horen het wel.
    Zijn jullie nog goed naar jullie appartement kunnen komen of was de afstand 2x zo lang?
    De alcohol doet zijn werk wel.
    Weer een ervaring rijker. Op naar het volgende avontuur.
    Alvast fijne dag morgen.

Groetjes Lucia en Winfred

• 29 Juli 2016 - 23:12

Irma Van Der Woude:

Hoi Winfred, de enige zoete witte wijn die we gedronken hebben was een dessertwijn, die was wel lekker. Meestal wordt er bij het eten (hoofdgerecht) een Sauvignon Blanc of een Chardonnay geschonken en geen zoete witte wijn.

• 29 Juli 2016 - 23:12

• 29 Juli 2016 - 23:16

Hoi Annemie,

Leuk dat je nog naar ma toe gaat. Zij verheugt zich er erg op.
    Het Zuid Afrikaans is redelijk te verstaan/te volgen als ze maar "stadig" praten.
    Ik vind het een leuk taaltje.

• 29 Juli 2016 - 23:16

Hoi Annemie,

Leuk dat je nog naar ma toe gaat. Zij verheugt zich er erg op.
    Ik vind het een leuk taaltje.