Op naar Hermanus, 27 juli 2016 - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu Op naar Hermanus, 27 juli 2016 - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu

Op naar Hermanus, 27 juli 2016

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

27 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Hermanus

Het verblijf op Bonne Esperance was heel goed en na het ontbijt met "Ei Benedictine" - 2 gepocheerde eieren geserveerd op een doorgesneden scone met ham en Hollandaisesaus - vertrekt onze karavaan weer verder.
De Potting Shed in Hermanus staat 130 km verderop al op onze
komst te wachten. Vanaf Stellenbosch nemen we de touristische route via Franschhoek en Villiersdorp. Op de weg richting Franschhoek komen we langs het Delair Graff Estate, dat we volgens een tipgever van Marianne niet aan onze neus voorbij moeten laten gaan. Daar hebben we geen spijt van. Wat een prachtig resort. Indrukwekkende Afrikaanse kunstobjecten zijn met zorg uitgekozen en neergezet. De tuin is voor een slordige 100 miljoen euro aangelegd. Het was een tip die de moeite van het bezoek waard was. We hebben onze ogen uitgekeken.
Franschhoek stamt uit de tijd van de Franse Hugenoten. Van 1688 tot 1690 kwamen er zo'n 200 naar de westelijke kaapprovincie. Toen zij hier kwamen kregen zij percelen grond rondom Franschhoek toegewezen. Ondanks de beperkte kennis en ervaring die zij bezaten over wijn en de productie ervan, zijn zij erin geslaagd de wijnindustrie nieuw leven in te blazen. De fransnamige wijnboerderijen, die je hier overal tegenkomt, herinneren aan deze periode. We stoppen om even een sfeerimpressie van deze plaats op te snuiven en genieten van koffie en warme choco op een gezellig terras.
Na deze onderbreking gaan we in een streep door naar Hermanus. Het landschap onderweg varieert van heuvelachtig begroeid tot rotsachtig kaal en onbewoonbaar en doet soms denken aan onze campertocht door Amerika in 2005. Verderop komen we gele akkers tegen, waarvan de bloemen lijken op koolzaad. Ik vermoed dat het aardappelplanten zijn, maar zeker ben ik hier niet van.
Rond kwart voor 3 arriveren we bij de Potting Shed, dat wordt gerund door een Engels echtpaar Annamarie en Dave. Zij overhandigt ons de sleutels van onze appartementen, die zich pal aan zee bevinden in het beveiligde Whale Rock Estate. We hebben een zgn. Self catering appartement hetgeen betekent dat wij zelf in ons eten mogen voorzien. Het appartement is ruim voldoende uitgerust met benodigde apparatuur. Voor het ontbijt van morgenochtend staat er in de koelkast al het "brood"nodige klaar; jam, melk, boter, eieren voor een weeshuis, vruchtensap, yoghurt en brood natuurlijk. Ook koffie en thee ontbreken niet.
Het appartement zelf bestaat uit twee slaapkamers, een badkamer met bad, toilet en wastafel, een keuken met eetbar, een zitje met twee slaapbanken, salontafels en TV, een serre met tafel en 6 stoelen. Vanuit het appartement kunnen we de golven zien en horen. Uiteraard nodigt dit uit om een frisse neus te gaan halen en rond een uur of 5 trekken we erop uit om een wandeling van circa 35 minuten over het "Kuspaadje" te maken. Dit is een aangelegd pad langs de kust en her en der zijn uitzichtpunten, waar je naar walvissen kunt spotten. Het levert mooie plaatjes op, maar helaas is er geen walvis te bekennen. De beste periode is september/oktober als ze (Southern Right Whale) naar Hermanus komen om te paren.
"Bientang" is een restaurant in een grot aan de kust en Marianne ontdekt de ingang. Om daar even iets te drinken dalen we de houten trappen af. Grappige plek, maar niet spectaculair. Misschien wel als het mooi weer is en als er walvissen zijn.
Na de drankjes hup weer naar boven en uiteindelijk komen we bij "Cocos" terecht. Prima gegeten en omdat het inmiddels al donker is geworden, gaan we met de Tuk Taxi (nee het is geen tuk tuk) terug voor 40 Zuid-Afrikaanse Rand. Omgerekend is dat nog geen 3 euro per taxi. Welterusten.