Robbeneiland en de Tafelberg, 23 juli 2016 - Reisverslag uit Robbeneiland, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu Robbeneiland en de Tafelberg, 23 juli 2016 - Reisverslag uit Robbeneiland, Zuid-Afrika van Irma Woude - WaarBenJij.nu

Robbeneiland en de Tafelberg, 23 juli 2016

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Irma

23 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Robbeneiland

Even door het moment van vroeg opstaan heenbijten, maar dan heb je ook wat. Althans de verwachtingen voor vandaag zijn er.
Om 07.30 uur ontmoeten wij de achternicht van Marianne en haar kersverse echtgenoot, Carla en Peter bij het bakkertje op de hoek. Het is een superklein winkeltje, maar o zo gezellig.
Carla en Peter wonen in Muizenberg op ca. 35 minuten rijafstand van Kaapstad. Zij zijn onze privé chauffeurs vandaag en brengen ons eerst naar het V&A Waterfront voor de Robbeneilandtour. Een aardig boottochtje van een klein halfuurtje met uitzicht op de skyline van Kaapstad en de Tafelberg volgt. We varen op de Atlantische Oceaan, hoe gaaf is dat.
Op Robbeneiland wordt op indrukwekkende wijze het lot van de politieke gevangenen verteld door een ex-gevangene, die 7 jaar op Robbeneiland heeft vastgezeten. Zijn naam is Sparks, maar in de gevangenis worden de gevangenen aangesproken met een nummer. Het nummer van Nelson Mandela was 46664. De cel waar Nelson Mandela 18 jaar van zijn leven heeft doorgebracht, net zoals de andere cellen, is klein. Bewonderenswaardig is dat Mandela na zijn vrijlating geen enkele gevoelens van haat heeft getoond. Integendeel heeft hij de weg van de verzoening gekozen.
Het tweede deel van de excursie leggen wij per bus af en voert ons o.a. Langs de huizen van de bewakers, een school, een kerk en de leisteengroeve waar de gedetineerden moesten werken. Verderop stopte de bus bij een uitzichtpunt waar we een groepsfoto hebben gemaakt met Kaapstad en de Tafelberg als achtergrond.
Eenmaal weer op de vaste wal was het aanzienlijk drukker en vonden we buiten op het terras van Quay4 een mooi plekje aan het water, waar we ons tegoed hebben gedaan aan drank en spijzen.
Als je in Kaapstad bent is een bezoek aan de Tafelberg een must en wonder boven wonder waren de weergoden ons zo goed gezind dat de lucht boven de Tafelberg helder optrok. Perfect om de berg van de bovenkant te bekijken en uiteraard van het spectaculaire uitzicht te gaan genieten. De ronddraaiende gondel bracht ons in een mum van tijd boven. De oppervlakte boveno bestrijkt zo'n 3 vierkante kilometer en o.a. De Protea (de nationale bloem van Zuid Afrika) bloeit er. De Tafelberg is ook het leefgebied van de Dassie, een soort marmot en ongelofelijk maar waar ook een ver familielid van de olifant. Dat moeten we nog eens uitpluizen hoe dat precies zit. In ieder geval een heel grappig diertje.
Carla heeft een tafel gereserveerd bij de Spurs, een Afrikaans steakhouse, waar de steaks inderdaad supermals zijn en waar er Happy Birthday gezongen wordt door het personeel als je jarig bent. Onze jongens doen er graag een schepje bovenop met gezang en geklap. Een jolige boel. Minder jolig is dat de koffers nog niet zijn afgeleverd bij de receptie van ons verblijfadres. Bij navraag horen we gelukkig wel dat onze reistassen zijn getraceerd en dat deze morgen worden afgeleverd. Dat geeft hoop.
's Avonds gaan de jongens met Carla en Peter stappen in Kaapstad. Stappen in Kaapstad, onze jongens!

• 24 Juli 2016 - 19:26

Annemiesoons:

Hoi reizigers
    Ja Mandela was een bijzondere man fijn dat hij ondanks zijn gevangenschap toch nog oud is geworden en geen wrok had tegen zijn gevangensch al die jaren
    Geniet van deze reis
    Groetejes Annemie

• 24 Juli 2016 - 20:55

Martien Van Leeuwen:

Hartstikke leuk zo'n reisverslag Irma, ik zal het allemaal met grote interesse lezen. Mocht je de Simba tegenkomen op jullie reis, geef hem een stevige poot van mij. (Wel op passen)
    Geniet met z'n allen van het wonder mooie afrika. Groetjes, Martien.

• 27 Juli 2016 - 15:56

Winfred:

Hoi allemaal,
    Ben even bij ma een bakkie koffie halen.
    En hoe vind je het reisverslag van Irma, vroeg ik?
    Ik heb nog maar 1 verhaaltje ontvangen was het antwoord.
    Heeft ma vanaf 21 juli alleen maar naar het verslag van de heenreis bekeken en gelezen.
    Ik heb er uitgelegd wat ze moet doen, dus is ze nu helemaal bij.
    Er zal nu ook wel spoedig een reactie van ma komen.

Groeten Winfred